woensdag 6 mei 2015

Bevrijdingsfestival 2015 - Verslag van HBO-Student Guillaume Toubi - Informatiecentrum Tweede Wereldoorlog (IWOII)

Beste Lezers,

Op dit moment werken vijf HBO-studenten in het kader van een stageopdracht vanuit hun studie aan een ICT-project binnen het Informatiecentrum Tweede Wereldoorlog (IWOII).

Dit zijn de volgende vijf briljante studenten, waar wij als maatschappij in de toekomst ongetwijfeld nog heel veel positiefs van zullen gaan horen:





Eén van deze vijf studenten, Guillaume Toubi heeft met zijn huisgenoot het Bevrijdingsfestival in Utrecht bezocht in het kader van Bevrijdingsdag 2015 en heeft hiervan voor het Informatiecentrum Tweede Wereldoorlog (IWOII) een verslag geschreven dat u hieronder aantreft. Aangezien het onze jongeren zijn, die de fakkel van de herdenking van 4 en 5 Mei over zullen dragen in de toekomst aan de komende generaties stel ik dit verslag met de foto's van het Bevrijdingsfestival in Utrecht bijzonder op prijs. Het is niet alleen bijzonder belangrijk maar ook heel erg goed dat jongeren nadenken over de Tweede Wereldoorlog en de gevolgen hiervan en hierop hun eigentijdse visie geven. En ons deelgenoot maken van wat vrijheid voor hun tegenwoordig betekent.

Mijn collega, de heer mr. F.J. IJspeerd en ikzelf zijn er bijzonder op trots dat deze vijf fantastische, uiterst intelligente en bijzonder begaafde HBO-studenten ons I.WO.II-team zijn komen versterken en het is mij dan ook een bijzonder groot genoegen u allen bijzonder veel lees- en kijkplezier met dit verslag van het Bevrijdingsfestival in Utrecht toe te wensen.

Met gevoelens van de meeste hoogachting en met vriendelijke groet,

Informatiecentrum Tweede Wereldoorlog (IWOII)

Anne Louis Cammenga

Directeur

__________________________________________________

Bevrijdingsfestival 2015
Dit jaar ging ik met een huisgenoot en paar vrienden naar het bevrijdingsfestival in utrecht. Wij als twintig jarige studenten heb altijd wel zin een feestje. Natuurlijk heeft dit feest een extra betekenis. De bevrijding van Nederland wordt gevierd.
 
Aan deze bevrijding denk ik niet zo vaak, een feest om de mensen weer te herinneren aan deze positieve gebeurtenis is echt goed. Ik vind het goed dat je zelf vrij bent in de keuze om na te denken over de bevrijding. Het wordt er namelijk niet te zwaar opgelegd. Het blijft luchtig en feestelijk en zo zou het ook moeten zijn.
 
Ik heb tijdens het feest inderdaad nagedacht over de oorlog en over het Nederland van vandaag. Ik moet zeggen dat ik dan wel trots ben. We zijn opgestaan uit een moeilijke periode en hebben nu een land waar het al lange tijd goed gaat.

 
Het festival was gratis en dit zorgde ervoor dat iedereen ook de mogelijkheid had om te komen. Mooi is het om te zien dat er zoveel verschillende mensen naar zo’n feest komen. Ik had echt het gevoel dat hier het Nederlandse volk stond. Mensen met allemaal een verschillende afkomst en van diverse leeftijden.

 
We zijn van 4 uur tot het eind gebleven. De artiesten waren goed en de afsluiting van Dotan met Home was zeker het hoogtepunt van de avond.
 
Het Bevrijdingsfestival volgend jaar kan in ieder geval al op ons rekenen.
 
_______________________________________________________________
 
 
 
_______________________________________________________________